Monday, May 10, 2010

انسان شیشه‌ای / هوشنگ صهبا

رونوشت:
           به شیرین،
           به فرهاد،
           به فرزاد،
           به علی،
           به مهدی.




"انسان شیشه ای"
- هوشنگ صهبا

1

انسان شیشه ای ی من
چشمان مضطربی داشت
گویا صدای شکستن را
پیوسته می شنید.


2

انسان شیشه ای ی من
آیینه ای صمیمی بود
در انتظار تصویری
از طراوت باران
اما همیشه گریان بود
و از تلاوت آیات جسم یک جنازه ی عریان
که از فراز رنج می آمد
تا عمق انهدام را بپیماید
در اشک و شک
مشایعتی می ساخت.


3

انسان شیشه ای ی من
با آن شقیقه ی سرخش
از برق اسلحه می ترسید
و از شقاوت چکمه

اما همیشه از شقایق آرام زمزمه
                                   پر بود
و دوستی - که نسترنی بود - بارها
                                   بر او پیچید.


4

انسان شیشه ای ی من
از کوچه های خلوت پر پیچک
آهسته می گذشت
در جستجوی آوازی که
در جسم پر جلال شب جاری بود:

" - اکنون برای هم آوازی
آواز دیگری خواهم یافت."


اما صدای تو: صدای بسته شدن
                 صدای فرسودن
                 صدای تنهایی
                 صدای خوردن سنگی
                 به قعر چاهی بود.


5

انسان شیشه ای ی من
در شهر آهن و آتش غریب بود:

" - ای عینک عظیم تماشا
اینک تمام شهر به تو می خندند؛
و قهقهه همه جا را گرفته است
مثل تشعشع مسموم بمب ها
زیرا رسالت بزرگ تو
                         تنها
                             دیدن
و از نهیب ناتوانی و تنهایی
                         در هم شکستن است.


6

انسان شیشه ای ی من
تنهاتر از سیاهی ی شب بود
تا آنکه نور بر او نازل شد
نوری که خود فراموشی
نوری که خود
               شکستن و
                          رفتن
تا
  عمق
        سرد
            خاموشی
                      بود


7

انسان شیشه ای ی من
در قتل عام شبانه
با سنگ سرخ شکنجه
                      شکست و
                                مرد !



- از مجموعه ی "انسان شیشه ای"،
هوشنگ صهبا، 1349

No comments: